Kinderen en taal: vanaf welke leeftijd is een tweede taal te leren?

De hersenen van kinderen zijn ontzettend flexibel: ze moeten alles nog leren en pikken ontzetten veel op. Een kind wordt geboren als een onbeschreven blad. Het zal de taal gaan spreken die hem of haar wordt aangeboden. Dit staat bekend als de moedertaal. Maar wanneer kun je dan beginnen met het aanleren van een tweede of zelfs derde taal?

Hoe jonger kinderen zijn, des te meer hun hersenen moeiteloos informatie kan opnemen. Ze kunnen dus op jonge leeftijd zonder problemen een extra taal leren. Met het ouder worden neemt het vermogen af om onbewust een taal op te nemen. Toch zal een kind van tien jaar probleemloos een taal oppikken wanneer hij naar dat land verhuist. Kinderen kunnen talen moeiteloos en onbewust leren tot vlak voor hun pubertijd. Daarna verandert de flexibiliteit van de hersenen en wordt de manier van leren bewuster en daarmee lastiger.

Je kunt dus het beste zo jong mogelijk beginnen, maar wacht nog even met het aanschaffen van de schoolboekjes voor baby’s; jonge kinderen kunnen de structuur van een taal nog niet doorgronden, alles gaat nog op gevoel. Biedt ze daarom vooral zoveel mogelijk taal aan, door tegen ze te praten en ze aan te moedigen tot het voeren van een dialoog.