Thuisonderwijs – Hoe pak je dat aan?

Thuisonderwijs blijkt uit onderzoek goed te werken: vergeleken met leeftijdsgenoten die regulier onderwijs genieten, onderscheiden kinderen die thuisonderwijs krijgen zich in positieve zin op zowel hun schoolprestaties als in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Genoeg reden voor ouders om toch te besluiten zich aan het thuisonderwijs te wagen. Maar waar te beginnen?

1. Maak contact met ouders die al thuis lesgeven

Onderzoek of thuisonderwijs iets voor jouw gezin is door te praten met ouders die dit al een tijdje doen. Stel je vragen en uit je twijfels.

2. Controleer de voorwaarden

Controleer de voorwaarden van leerplicht om thuisonderwijs te mogen geven.

Vraag daarnaast bij scholen in de buurt of je kind daar kan deelnemen aan sporten en andere activiteiten. Sociale interactie en fysieke activiteit zijn van essentieel belang voor een kind.

3. Leervoorkeur verkennen

Verken de leervoorkeur van je kind, jouw manier van lesgeven en je onderwijsaanpak.

Neem de tijd om uit te zoeken welke manier van leren het beste past bij jouw kind en welke pedagogische aanpak je wilt gaan hanteren.

4. Zoek het curriculum voor je kind

Er zijn verschillende leerplannen online beschikbaar speciaal voor thuisonderwijs. Ga op onderzoek uit en kijk welk plan het beste past bij jouw kind en wat jij belangrijk vindt om aan je kind te onderwijzen.

5. Locatie

Beslis waar je thuis les gaat geven en maak je unieke schoolrooster. Begin met een routine en een duidelijk rooster om een gewoonte te creëren, dit houdt jullie de rest van het jaar op koers.

6. Geniet van het leerproces

Neem de tijd voor evaluaties en pas aan wat niet werkt voor jullie. Wees flexibel en sta open voor ontwikkeling en groei.

7. Vier de groei en prestaties van je leerlingen

Laat je kinderen zien hoe trots je op ze bent en leer ze dat ze trots op zichzelf mogen zijn.